Köpvillkor
Allmänna villkor:
Läs våra villkor noggrant innan du registrerar dig eller handlar på Adelit.se. När du köper produkter accepterar och samtycker du samtidigt till gällande villkor. Adelit.se ingår inte avtal med minderåringa (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Registrering:
Hantering av personuppgifter:
Vi lagrar de personuppgifter du registrerar. Personuppgifter hanteras enligt bestämmelserna i Personuppgiftslagen. Personnummer och kortnummer lagras inte av oss men hanteras av PayPal.
Adressändring:
Av säkerhetsskäl måste du registrera din(a) adress(er) via ”Mina adresser” på ”Min sida”. Adressen du väljer som standardadress kommer att användas som fakturerings- och leveransadress vid framtida köp, men kommer inte att påverka redan betalda beställningar. Vi kommer med andra ord alltid att skicka din beställning till den adress som är registrerad när beställningen betalas. Du väljer själv vilken av dina adresser du vill få en beställning levererad till när du går till betalning.
Betalning:
När du handlar på Adelit.se kan du betala med:
PayPal Visa och Mastercard.
Swish – Dessa betalningar granskas manuellt
Vi skickar inte varor mot postförskott.
Frakt:
100 kr Med spårningsnumret kan du följa ditt paket från vårt lager till ditt närmaste utlämningsställe. Du blir aviserad per e-post och SMS när paketet finns att hämta, där också namn och adress till utlämningsstället finns uppgett.
Leveransvillkor:
Var uppmärksam på att du har angett rätt adress innan du bekräftar köpet. Du kommer alltid att få ett mejl med information så att du kan spåra ditt paket när din beställning skickas från oss. Dessutom kan du alltid se denna information genom sektionen ”Mina beställningar” på ”Min sida” när du är inloggad på Adelit.se. Vi tar vid eventuella leveransförseningar kontakt och erbjuder dig som kund att häva köpet. Vi leverar endast inom Sverige.
Vid outlöst paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för våra utlägg. Denna kostnad är i dagsläget 200 kr plus returfrakt.
Fraktskador:
Om du får en skadad produkt ska du som kund följa våra rutiner i samband med detta. Anmäl skador genom att logga in på Adelit.se och registrera ett supportärende i kategorin ”skada på försändelse”. Du skapar ett supportärende via ”Kundtjänst” under ”Min sida”. Därefter kommer en medarbetare ur vår kundtjänstpersonal att återkomma med en lösning och information om hur ärendet utvecklar sig. Om du redan vid leveransen kan se att det finns påtagliga skador på paketet och dess innehåll kan du välja att vägra mottagandet av paketet. Det kommer då att skickas tillbaka till oss.
Produktinformation:
På Adelit.se strävar vi naturligtvis alltid efter att ge precis och korrekt information om våra produkter. Men fel kan tyvärr förekomma. Hör gärna av dig om du hittar ett fel som du anser bör rättas till.
Vi reserverar oss för att om vi av olika skäl inte kan leverera en produkt som ska finnas i lager, vi kommer då att kontakta dig och krediterar beloppet för den saknade produkten.
Copyright:
Allt innehåll på Adelit.se tillhör Adelöf IT AB och är skyddat av upphovsrätten i svensk och internationell lag. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, produktinformation, inklusive beskrivning av produkterna, bilder/grafik, design/layout och annat innehåll på Adelit.se inte får laddas ner, kopieras eller på annat sätt användas utan särskilt tillstånd från Adelöf IT AB.
Reklamation och ångerrätt:
Alla förfrågningar om reklamationer, skadade varor eller fel i leveranser ska göras skriftligen via ”Kundtjänst” på ”Min sida”. För att säkerställa en smidig och effektiv behandling är det viktigt att du registrerar ärendet i rätt kategori. Efteråt får du omedelbart svar från vår kundtjänst med uppgifter om hur du ska gå vidare. Skicka inte reklamerade varor tillbaka till oss innan du har kommit överens med vår kundtjänst, eftersom det kan leda till missförstånd och onödiga förseningar i expedieringen.
Om vi misslyckas med att finna en lösning följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
14-dagars ångerrätt – allmän information:
När du handlar på Adelit.se har du som konsument 14-dagars ångerrätt. Din ångerrätt är giltig i 14 dagar efter leverans och måste inte motiveras. När du utnyttjar din ångerrätt får du tillbaka hela beloppet som du betalat till oss omedelbart efter att vi fått tillbaka varan i samma skick och mängd, utan betydande försämring av värdet orsakad av skadade/trasiga förpackningar eller liknande. Du kommer att stå för kostnaderna för att skicka tillbaka varan.
Om du vill utnyttja din ångerrätt kan du helt enkelt skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar. Men du måste alltid ta kontakt med oss innan du skickar tillbaka paketet via kategorin ”Ångra köpet” via ”Kundtjänst” under ”Min sida”. Då är vi beredda på att ta emot paketet och expedieringstiden blir vanligtvis därför kortare.
Din ångerrätt påverkar inte din lagstadgade reklamationsrätt, som gäller om det finns några fel eller defekter i en produkt.
Återbetalning vid 14-dagars ångerrätt:
Du som konsumenten har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Förutsatt att varan har kommit åter eller till dess du som kund har lämnat ett bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive skatt om du valt leverans till ombud. Vid hemleverans tillkommer frakten på 49 kr. Returfrakt står du som konsument själv för.
Villkor för reklamation:
Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Om ett fel eller defekt upptäcks ska konsumenten, inom skälig tid efter att det upptäckts och borde ha upptäckts, skriftligt meddela säljaren om att han eller hon kommer att reklamera på grund av defekten. Reklamation av trasig produkt ska ske inom skälig tid efter det att felet har upptäckts, dock senast inom 3 år från köptillfället.
Vänligen använd vårt kontaktformulär och beskriv problemet så detaljerat du kan. Du får då ett ärendenummer och vi skickar då en returlapp till dig om produkten ska returneras.
Reklamationsrätten omfattar inte normalt slitage, utan bara fel eller brister som har funnits redan vid tillverkningen av produkten. Om du som konsument inte reklamerar i tid förlorar du rätten att reklamera produkten.
Fel eller defekter som uppstår inom sex månader efter mottagandet brukar vanligtvis anses ha varit närvarande vid leveransen. Annars är det upp till säljaren att bevisa att felet uppstod på annat sätt.
Genom att reklamera för fel och defekter har konsumenten rätt att kräva reparation eller utbyte. Vid upprepade eller allvarliga problem kan köpet hävas. Alternativt kan en prisreduktion avtalas med säljaren. Konsumenten accepterar sedan produkten med de aktuella felen eller defekterna.
Återbetalning vid reklamation:
Du som konsumenten har rätt att återfå pengarna inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Förutsatt att varan har kommit åter eller till dess du som kund har lämnat ett bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter.
Har du ytterligare frågor angående reklamation eller ångerrätt? Kontakta oss via avsnittet ”Kundtjänst” på ”Min sida”.